Tiedotteet

Niina Kuhta sai Kultainen oras -palkinnon

Niina Kuhta

Niina Kuhta voitti vuoden 2011 Kultainen oras -palkinnon. Kuva Nina Dodd.

Hää- ja juhla-asujen erikoisliikettä vetävä Niina Kuhta, 29, sai Jyväskylän yrittäjänaispäivillä 9.4. vuoden 2011 Kultainen oras -palkinnon.

Kuhta perusti yrityksensä jo 23-vuotiaana ilman ulkopuolista rahoitusta. Nyt hänen omistamaansa Niinattareen kuuluu kolme Helsingissä sijaitsevaa liikettä, jotka työllistävät 15 henkeä.

Kuhta on nostanut kuudessa vuodessa ja lamavuosien puristuksessa yrityksensä alan suurimpien ja suosituimpien toimijoiden kärkeen. Hän pitää nuoren yrittäjän keskeisenä koetinkivenä uskottavuutta.
- Etenkin lainaa pyytäessä ja samanikäisen työntekijöiden silmissä nuoren yrittäjän on lunastettavansa paikkansa, Kuhta toteaa.

Perusteina rohkeus ja omaperäisyys

Yrittäjänaisten Keskusliitto ja Tapiola-ryhmä valitsevat joka toinen vuosi kannustuspalkinnon saavan nuoren naisyrittäjän. Palkinnon arvo on 3 000 euroa ja kriteerien mukaan yrittäjän tulee osoittaa liiketoiminnassaan erityistä rohkeutta, omaperäisyyttä, ennakkoluulottomuutta ja innovatiivisuutta. Tämän on ilmettävä joko uusien menetelmien tai työtapojen kehittämisenä tai hyödyntämisenä.

Palkinnon luovuttivat Tapiola Pankin varatoimitusjohtaja Marja Pajulahti ja Tapiola-ryhmän yrittäjäasiakkuuksien markkinointipäällikkö Merja Wälkkilä sekä Yrittäjänaisten Keskusliiton puheenjohtaja Kaarina Jokinen.

Alan edelläkävijä

Vakavaraisena yrityksenä tunnetun Niinattaren valtteja ovat kilpailijoista erottuva mallisto, asiakkaiden tarpeista lähtevä palvelu ja suuri varasto, jonka johdosta asiakkaat saavat tuotteet vaikka heti mukaan
- Yrityksellä on alalla edelläkävijän maine, koska etenkin aiemmin oli tavallista, että liikkeessä oli tarjolla vain yksi sovituskappale, jonka pohjalta asiakas tilasi puvun.
- Uusin trendi on hääturismin kasvu, sillä nyt esimerkiksi Pietarista, Tallinnasta ja Tukholmasta tullaan Helsinkiin ostamaan tiettyjä tuotemerkkejä, koska meillä on lähin liike, missä alan merkkituotteita on tarjolla, Kuhta selvittää.

Yrityksen tuotepalettiin kuuluvat hää- ja iltapukujen ohella vanhojentanssipuvut, miesten puvut ja erilaiset asusteet, kuten kengät, vyöt ja laukut. Kasvuyrityksen toimialueena on koko maa ja se tuo Suomeen juhlavaatteita kaikkialta maailmasta. Keskeisiä tuontimaita ovat Englanti, Tanska ja Hollanti.

Nuori yrittäjänainen opiskelee paraikaa johtamista ja tähtää MBA-tutkinnon suorittamisen. Niinatar valittiin viime vuonna myös Suomen parhaaksi hääasuja tarjoavaksi liikkeeksi, mistä se sai Bridal Awards 2010 -tunnustuksen.

Yrittäjänaisten Keskusliitto on valtakunnallinen etujärjestö, joka ajaa yrittäjänaisten taloudellisia ja yhteiskunnallisia etuja. Kattojärjestöön kuuluu noin 80 paikallisyhdistystä ja noin 6 000 jäsentä.

Kuva & kuvaaja:
Kuvassa Niina Kuhta. Kuvaaja Nina Dodd.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja ja yrittäjä Niina Kuhta, puh. 045 137 2286, www.niinatar.fi

Valintaperusteista:
Yrittäjänaisten Keskusliiton toimitusjohtaja Marjukka Karttunen, puh. 050 443 0823
Tapiola-ryhmän yrittäjäasiakkuuksien markkinointipäällikkö Merja Wälkkilä, puh. 040 745 6194

Yrittäjänaiset 9.4.2011

 


 

Bridal Awards 2010 -voittajat palkittiin Häät&Rakkaus-messuilla!

Vuoden morsiuspukuliike oli tänä vuonna helsinkiläinen Niinatar.

– Aivan mahtavalta tuntuu voittaa tämä titteli! Meillä on erinomainen palvelu ja pukuja yli tuhat. Luulen, että voiton meille toivat juuri laaja valikoima yhdistettynä hyvään palveluun ja se, että olemme koko sydämellä mukana, kertoo toimitusjohtaja Niina Kuhta.
Bridal Awards 2010 -voittajat palkittiin Häät&Rakkaus-messuilla!

http://www.mtv3.fi/helmi/minisaitit/artikkeli.shtml/2010/10/1205898?haatjarakkaus/ajankohtaista

Niinatar Mediassa

 niinan artikkeli haat ja juhlat 2010

Soita ja varaa oma sovitusaikasi Niinattaren myymälään numerosta 09-2419 770.
Lehtijuttu Yrityskuvalehdessä

 


 

Niinattaren loistovalikoimasta löytyy asu häihin ja muihin juhliin

Niinatar on äänestetty Suomen parhaaksi morsiuspukuliikkeeksi. Bridal Awards 2010 -palkinnon saantiin vaikutti sekä valtava pukuvalikoima että aito asiakaspalvelu lämminhenkisessä ilmapiirissä.

Niinattaresta on kasvanut muutamassa vuodessa Suomen johtava morsius- ja iltapukuliike. Nuorimmat asiakkaat ovat lukiolaisia, tyttöjä ja poikia, joille liike tarjoaa hyvät valikoimat vanhojentanssipukuja. Varttuneemmissa on paljon vakioasiakkaita, jotka arvostavat upeata valikoimaa, muodikkuutta, laatua ja toiminnan joustavuutta.

Ripeää, parin viime vuoden aikana 40 prosentin tuntumaan noussutta kasvua yrittäjä Niina Kuhta perustelee ytimekkäästi: valikoima, palvelu ja asiantuntevuus.

– Hulppean valikoiman lisäksi tarvitaan ammattitaitoista ja tunteella mukana olevaa palvelua. Jokainen Bridal Awards 2010 -kilpailussa meitä äänestänyt mainitsikin vahvuudeksemme lämminhenkisen ilmapiirin sekä aidon ja asiakkaan asioihin paneutuvan palvelun silloinkin, kun on kiire.

 
Kansainväliset pukuvalikoimat

Niina Kuhta laskee Niinattaressa olevan myynnissä yli kuusisataa hääpukua ja yli tuhat erilaista ilta- ja juhlapukua yli sadassa eri värissä. Valikoima ulottuu klassisista hääpuvuista räväköihin iltapukuihin, joissa kokoja ja värejä riittää. Niinattaressa toimii oma ompelimo. Sillä varmistetaan puvun täydellinen istuvuus, ja ompelija tekee muut muutokset asiakkaan toiveiden mukaisesti.

Lisäksi tarjolla on kokonaisuuksia täydentäviä kenkiä, laukkuja, tieroja, koruja, boleroja, puuhkia ja muita asusteita.

Uusimpana tuoteryhmänä on miesten pukujen myynti ja vuokraus. Siihen kuuluvat frakki-, smokki-, bonjour-, shaketti- ja pukupaketit.

– Hintatasomme on laatuun nähden hyvin kilpailukykyinen. Paljon asiakkaita tulee myös muualta Suomesta, ja jos ennen mentiin iltapukuostoksille naapurimaihin, nyt niistä tulee meille asiakkaita viikoittain.

Niinattaren puvut tulevat pääosin Englannista, Saksasta, Amerikasta ja Australiasta. Suosittuja merkkejä ovat muun muassa Blue by Enzoani, Christina Rossi, Jora, Lucca Bride, Precious Formals, Ronald Joyce ja White Rose Bridal. Mallit löytyvät maailmalta ja messuilta. Valinnat tehdään asiakkaita kuunnellen.

Niinatar sijaitsee Runeberginkadulla Töölössä.

Nuoruuden innolla

Niina Kuhta myöntää avoimesti sen, minkä hänen toimintatapansakin paljastaa. Hän on rohkea ja yrityksestään äärimmäisen innostunut, työhullukin. Samalla hän haluaa esimerkillään muistuttaa, että pienikin voi kasvaa nopeasti suureksi, kun on intoa ja jaksaa tehdä kovasti töitä. Niina Kuhtan on sanottu ravistelleen tuoreesti hää- ja iltapukubisnestä Suomessa. Jo kokenut yrittäjä on täyttänyt hiljattain vasta 29 vuotta.

Omien hääkokemustensa innottamana hän aloitti yritystoiminnan sivutyönään tierojen ja korujen nettikaupalla. Sitten tuli toimisto ja sen jälkeen pieni liike Herttoniemenrantaan.

Niinattaren Runeberginkadun valloitus alkoi reilut kaksi vuotta sitten. Nyt liikkeitä on kylki kyljessä kolme: päämyymälä, sesonkimyymälä ja outlet. Tulevaisuuden suunnitelmissa on toiminnan laajentaminen muihin suurempiin kaupunkeihin.


Ajoissa liikkeelle

Hääpuvun suunnittelu ja valinta on aina iso juttu, jossa tunteet vellovat kovalla kohinalla. Se tiedetään hyvin Niinattaressa. Asiakkaalle halutaankin antaa kunnolla aikaa ja ammattilaisen apua.

– Kun asiakas soittaa ennakkoon meille, varaamme hänelle tunnin ajan. Siinä ehtii käydä rauhassa läpi toiveet ja ajatukset, katsoa ja sovitella. Pukua ei tarvitse miettiä yksikseen etukäteen. Me kyllä kyselemme suunnitellun juhlan laadusta ja budjetista ja lähdemme tekemään ehdotuksia niiltä pohjilta. Eikä käynti velvoita ostoksiin, Niina Kuhta painottaa.

Puvun hankinnassa kannattaa kuitenkin olla tosimielellä liikkeellä vähintään puoli vuotta ennen häitä. Silloin tilattava puku ehtii varmasti tulla ajoissa ja aikaa on vielä mahdollisille korjausompeluille. Liian aikaisin ei koskaan voi olla liikkeellä.

– Maksuajoissa olemme joustavia ja kokonaisuuksia valittaessa reiluja  hinnoittelussa. Kaikki toimittajamme ovat niin luotettavia, että jos puku luvataan, se myös tulee ennen h-hetkeä. Monesti puku saattaa löytyä suoraan tangoltakin. Jos sellaisen löytää Niinattaren outletista, hinta voi olla hyvinkin jopa vuokrapukua edullisempi.

Ammattiavulla säästöä Niina Kuhta tietää omasta kokemuksestaan, että kokonaisvaltainen suunnittelu ja ammattilaisten käyttö niin häissä kuin muissakin juhlissa säästää aikaa ja rahaa.

– Meiltä saa koko juhlaseurue tyylikkäät yhteensopivat asut. Olemme myös tottuneet vastaamaan monenmoisiin häiden järjestelyihin liittyviin kysymyksiin. Lisäksi meillä on hyviä yhteistyökumppaneita. Kannattaa kysellä vinkkejä ja luottaa ammattilaisiin. Sama pätee muihinkin juhliin. Niinattareen voi mennä vaikka kutsukortin kanssa. Silloin löytyy varmasti tilaisuuteen sopiva asu.

Niinattaressa palvellaan ma, ti, to ja pe klo 10–18, ke klo 12–20 ja la klo 10–15.

 
Kirsi Ranto tykästyi heti

Kirsi Ranto tutustui Niinattareen etsiessään pukua Seinäjoen Tangomarkkinoiden 25-vuotisjuhlakonserttiin reilu vuosi sitten. Vuoden 1998 Tangokuningattarella, laulajalla ja lauluntekijällä oli selkeä mielikuva.

–Halusin jotain todella näyttävää, glaumouria Amerikan tyyliin. Sieltä sen löysin ystävällisen asiakaspalvelun kera ja tykästyin heti. Ehkä joulukonserttipuku löytyy Niinattaresta yhtä mutkattomasti, toteaa syksyllä ilmestyneen ”Läikytät mua” -albuminsa upeasta vastaanotosta tyytyväinen ja kiitollinen laulaja.

Kirsi Ranto on pyörittänyt omaakin vaatebisnestä ja hänellä on vahva tuntuma esiintymisasujensa tyyliin ja valintaan. Monet muutot ovat karsineet iltapukujen määrän noin kymmeneen. Jotkut niistä on tallessa siksi, että niihin liittyy koskettavaa historiaa.
Yhteystiedot

Niinatar
Runeberginkatu 40               
00260 HELSINKI
Puh. 09 241 9770
www.niinatar.fi


 

Merkkipuku vs. kopiopuku
Amoriini.com sivuston artikkeli.

Tiedätkö kenen pukua kannat?

Aloitetaan siitä tärkeimmästä asiasta, eli puvun ostopaikasta ja hinnasta. Laadukas hääpuku maksaa. Jos samalle puvulle on kaksi eri selkeästi toisistaan poikkeavaa hintaa, siihen on valitettavan usein hyvä syy. Olet ehkä ostamassa kopiota. Alennusmyynnit toki ovat asia erikseen. Suosittelemme aina varmistamaan puvun alkuperän, jotta se puku, jonka kuvan näet netissä tai jota sinulle tarjotaan, on myös se puku, jonka myöhemmin puet päällesi. Suositus koskee myös Suomessa myytäviä pukuja, sillä aidon merkkipuvun kuvalla esitetty Aasiassa valmistetun kopiopuvun myynti on valitettavasti rantautunut myös Suomeen.

kenenpukuakannat

 

Puvut tulevat Aasiasta?

Kyllä, näin pääsääntöisesti voidaan sanoa. Halvalla puvulla on usein halpa työvoima.

Myös tuotemerkkipukuja teetetään Aasiassa. Erona kuitenkin on se, että tuotemerkin haltija valvoo tarkasti pukujen valmistusta ja materiaaleja. Sopimusvalmistaja varmistaa puvuille hyvät kankaat, osaavat tekijät, tunnustukset, eettisesti ammattimaisen työvoiman sekä materiaalien turvallisuuden ja on toiminnassaan valmis ottamaan myös vastuun siitä, että asiakas saa laadukkaan tuotteen. He valvovat sekä puvun tuotantoa että sen myyntiä asiakkaille.

Kopiopuvut ovat halpoja koska ne tehdään halvalla, nopeana massatuotantona. On hyvin epätodennäköistä, että pukujen ompelun tuottava yritys tekisi pukujaan ainoastaan sille liikkeelle, josta pukusi ostat, erityisesti pienen Suomemme kohdalla. Yleisimmin halpakopiopukuja tuotetaan suurissa, monen sadan ompelijan halleissa. Kuvittele mielessäni "mittatilauspalvelua" tällaisiin olosuhteisiin.

pukutehdas

Hälytysmerkkejä

Tyypillisimmin siis myydään merkkipuvun kuvalla kopiona valmistettavaa halpapukua. Mistä sitten tietää onko puku aito ja esitettyä kuvaa vastaava? Ohessa muutama vinkki merkkipuvun aitouden varmistamisesta.

1) Onko yritys ko. malliston valtuutettu edustaja? Jos ei ole, saatat olla ostamassa aidon mallikuvan perusteella teetettyä kopiota, jotka usein tuotetaan teollisella ompelulla Aasiassa. Jos et ole asiasta varma, kysy. Laadukkaat liikkeet ilmoittavat edustamiensa mallistojen nimet kotisivuillaan. Pelkkä listan ilmoittaminen kuitenkaan ei aina ole tae puvun aitoudesta. Näin on valitettavasti myös Suomessa. Vieraile valmistajan kotisivuilla. Neuvoa voi kysyä esimerkiksi amoriinin ilmaisesta juhlaneuvonnasta (ks. pääsivumme) Voimme tiedustella puolestasi asiaa merkkipukuvalmistajalta tai merkin maaedustajalta.

2) Eroaako saman pukumallin hinta huomattavasti kahdessa eri liikkeessä? Puvuilla on likimain sama jälleenmyyntihinta, jos saman puvun hinta heittää satoja euroja, saatat olla ostamassa kopiota. Alennusmyynnit ovat asia erikseen. On hyvin epätodennäköistä, että maaedustaja olisi myynyt yhdelle morsiusliikkeelle saman puvun halvalla ja toiselle niin kalliilla, että selkeä puvun hintaero selittyisi sillä.

3) Onko kyseessä ainoastan verkossa toimiva liike? Valtaosa merkkipukumallistojen suunnittelijoista ei anna lupaa myydä pukuja ainoastaan verkkokauppamyyntinä. Yleisimmät Suomessa myytävät ulkomaiset merkkipukumallistot noudattavat tätä linjaa. Varoitusteksti löytyy likimain jokaisen tunnetun hääpuvuvalmistajan kotisivuilta:

"We are not involved in internet sales and strongly recommends that viewers do not purchase products advertised under our name through internet vendors as we cannot guarantee quality or authenticity."

4) Onko esitettyä kuvaa käsitelty? Tuotemerkkipukujen mallikuvissa pukua kantavilla malleilla on yleensä päät eikä mallien kasvoja ole muutettu sumuisiksi. Jos ihastuit lehdessä "Sulomorsiamen" pukumalliin X ja huomaat saman kuvan pukuja myyvän liikkeen kotisivuilla leikeltynä, kyseessä todennäköisesti ei ole "Sulomorsiamen" puku vaan halpakopio. Mallistonimet esitetään yleensä pukujen yhteydessä. Jos nimi puuttuu, siihen on syy. Nimen esittäminen ei kuitenkaan ole yksistään tae puvun aitoudesta - edes Suomessa. Jos tunnistat kuvan puvun, käy valmistajan kotisivuilla vertaamassa pukujen kuvia. Jos malliston valmistajan kotisivuilla malleilla on pää ja raajat, herää kysymys miksi niitä ei ole pukuja myyvän liikkeen kotisivuilla.

5) Onko haluamastasi merkkimallista tarjolla värejä, jotka eivät kuulu malliston väripalettiin? Jos "Sulomorsiamen" mallistoon kuuluu 6 eri värillä suunniteltua pukua mallille x ja liike tarjoaa 7 värivaihtoehtoa, voit arvata, että kyseessä on kopio.

6) Ohjataanko sinua tilausohjeissa valitsemaan malli esitetystä kuvasta ja valitsemaan haluamasi väri rajattomasti? Tunnettujen hääpukuvalmistajien mallistoista ei yleensä ole mahdollista tilata mitä tahansa missä tahansa värissä. Jos se myyjän taholta ilmoitetaan mahdolliseksi, kyseessä voi olla pelkkä kuvassa esitetyn puvun kopiointi. Sama koskee kokoja, niitä yksinkertaisesti ei ole tarjolla jokaiselle.

7) Oletko tilaamassa "mittatilauspukua" eli pukua omilla mitoillasi ja vielä ilman lisäkustannuksia? Aasiasta tuleville puvuille ei käytännössä ole olemassa mittatilausta, ellei kyseessä ole hyvin poikkeuksellinen ompelimo. Tuotemerkkipuvuissa juuri sinun mitoillasi tehdyt puvut maksavat selkeästi listahintaa enemmän (n. 20%)

8) Luvataanko sinulle 4-10 viikkoa toimitusaikaa tilaamallesi puvulle? Merkkipuvuilla on yleensä  3-4 kuukauden tilausaika, joskus jopa pidempikin.

9) Onko myyvän yrityksen yritys- ja yhteystiedot helposti saatavilla? Jos ei ole, tiedätkö keneltä ostat ja keneen ja miten saat tarvittaessa heihin yhteyden? Kuka tahansa voi perustaa kotisivut. Voitko keskustella oikean ihmisen kanssa, vai asioitko ainostaan näppäimistön kautta?

morsiusliike

Merkkipuvussa maksaa laatu. Puku on suunniteltu, testattu, esittelyä varten on maksettu palkkaa malleille, valokuvaajille sekä lukuisille muille prosessiin kuuluville henkilöille.  Morsiusliike maksaa henkilökunnalleen palkkaa ja tilat, jossa pukuja voi sovittaa. Valitettavasti myös Suomessa jotkut morsiamet varaavat sovitusaikoja ainoastaan käydäkseen kuvauttamassa merkkipukua päällään tilatakseen sen myöhemmin kopiona muualta. Tässä on yksi syy siihen, miksi kuvaamisen suhteen on rajoituksia.

Miksi en ostaisi halvalla jos halvalla saa?

Osta vaan jos halpa on se mitä haluat ja se on myyty sinulle oikein.piti

Muista kuitenkin että halpa on halpaa syystä. On aivan eri asia suunnitella, tuottaa ja myydä halvalla ns. halpamaissa teetettyjä pukuja jos ne esitetään sellaisina mitä ne oikeasti ovat. Silloin maksat juuri siitä mitä tilaat.

Toinen asia on sitten tilanne, jossa asiakas luulee ostavansa kuvassa näkyvän tai hänelle esitetyn merkkipuvun, mutta saakin jotain aivan muuta. Halpatuotantokopioissa ompelutyö harvoin yltää aidon tasolle, materiaalit eivät ole kuvia vastaavia ja kokonaisuus ei ole se, mitä luulet sen olevan. Korsettiyläosallisissa puvuissa korsettiosa saattaa alkaa jo alkuillasta römpsöttämään niin, ettei puku meinaa pysyä päällä. Napit, vetoketjut ja kiinnikkeet ovat heikkolaatuisia.

Materiaalien laadun vuoksi saatat joutua kärsimään staattisen sähkön aiheuttamista ongelmista, joka saa omat ja lähelle tulevien hiukset kimpoamaan pystyyn. Materiaalit eivät välttämättä muutenkaan ole sellaisia, jotka haluaisit ihoasi vasten jos tietäisit mitä ne sisältävät. Saatat pukea päällesi myrkkyä. Ihottumasta kutiseva iho ei tee juhlapäivästä mukavaa. Puvun materiaalien vuoksi pukusi saattaa jäädä tulliin.

Entä jos puku ei istu kun saat sen vihdoin päällesi? Vastaako myyjä muokkauksista? Halpapukujen muokkauset ovat hankalia joko heikon ompelun tai materiaalien vuoksi. Siksi morsiusliikkeet ja ompelimot yleensä kieltäytyvät tekemästä muokkauksia halpatuotantopukuihin. Saumat ovat vinossa, materiaalit eivät kestä muokkauksia ja saumavaroja ei juurikaan ole.

Vastuutalta

Halpatuotantopukua ostaessasi saatat törmätä tilanteeseen, jossa olet maksanut puvun, mutta et syystä tai toisesta saa sitä itsellesi ajoissa. Puku voi jäädä tulliin, voi olla ettei sitä ole edes lähetetty valmistusmaastaan, se on kadonnut tai unohtunut. Tai sitten puku ei saapuessaan kertakaikkiaan ole sitä mitä olet tilannut. Se ei ole sama puku jonka näit kuvassa tai edes sama puku, jota kokeilit omin käsin silloin, kun pukua tilasit. Sinulle on saapunut kopio puvusta. Puku ei vastaa toiveitasi tai se ei istu, mutta muokkauksia ei voi tehdä.

Mihin reklamoit? Onko ainoa yhteystietosi sähköpostiosoite tai kontaktilomake?  Puhelinnumero, johon kukaan ei vastaa koskaan, vaikka soittoaika on ilmoitettu? Vastaako kukaan puvustasi enää sen jälkeen, kun olet maksun suoritanut? Ei aina. Tapauksia on lukuisia vuosittain. Otatko riskin? Saatat joutua ostamaan muutaman päivän varoitusajalla toisen puvun.

Monet laadukkaat morsius- ja juhlapukuliikkeet tarjoavat asiakkailleen takuun. Jos haluat vaihtaa puvun, se onnistuu. Puvun myyneen liikkeen yritys- ja yhteystiedot ovat selkeästi saatavilla. Miten on halpakopioita myyvien liikkeiden kohdalla?

Moraalinen vastuu on jokaisen henkilökohtainen asia. Minkä arvon kukin laittaa kantamalleen puvulle, siinä käytettyjen materiaalien turvallisuudelle sekä työvoimalle joka puvun valmisti?

 


 

Kopiopuvun myynti häiden jälkeen

Huomaathan myös, että puvun jälkimyynnin oikeellisuus on sinun vastuullasi. Et voi myydä "Sulopuvun" pukua Sulopuvun pukuna jos se ei ole aito Sulopuku. Mikäli myyt puvun aitona, syyllistyt petokseen, muistuttaa poliisi. Tässä mielessä kysymys "Tiedätkö kenen pukua kannat?" saakin aivan uudenlaisen merkityksen.

Hyvälaatuinen puku on helpommin myytävissä häiden jälkeen. Puku, joka ei meinaa kestää edes kertakäyttöä taas on vaikeampaa myydä. Jos aikomuksenasi on säästää puku häiden jälkeen tai modifioida siitä iltapuvun, kopiopuku voi tulla hyvinkin kalliiksi vielä häiden jälkeenkin.

Miksi ostaisin kopiopuvun?

Niin, miksi? Usein ostosta perustellaan hinnalla. Kannattaa kuitenkin muistaa, että et ole ostamassa pukua halvemmalla. Olet ostamassa kopiopuvun sen arvoa vastaavalla hinnalla jos puku on onnistunut. Toisaalta voit olla ostamassa täyttä roskaa. Alleviivaamme, että ei ole väärin ostaa halpaa ja halvalla tehtyä pukua, kunhan olet tietoinen siitä mitä ostat ja että sinulle myydään nimenomaan halpatuotantopukua halpatuotantopuvun ominaisuuksilla sekä niihin liittyvillä riskeillä ja että pukujen myyjä markkinoi pukujaan relusti. Ei siten, että käytetään ja/tai näytetään aidon tuotemerkin puvun kuvaa tai itse pukua, mutta myydäänkin halpakopiota. Tämä ei ole tuntematonta edes Suomessa.

Jos et halua merkkipukua, voit käyttää suomalaista ompelimoa, joka suunnittelee puvun, piirtää kaavat, käyttää hyviä materiaaleja ja toteuttaa puvun toiveidesi mukaan. Vaihtoehtoisesti käytä palvelua, joka reilusti kertoo myyvänsä halpoja tuontipukuja. Hääpuvun ei tarvitse olla kallis, sen ei tarvitse olla merkkipuku, mutta sen ei tulisi myöskään olla halpakopio jonka markkinoinnissa annetaan ymmärtää asiakkaan ostavan laadukkaan puvun uskomattoman halvalla.

Ongelmia puvuissa

Keskustelufoorumeilta löytyy kokemuksia kopio- ja halpapukujen tilaamisen lopputuloksesta mm. seuraavasti:

  • Puku ei ollut kuvan kaltainen. - hyvin yleinen kommentti.
  • Puku ei edes muistuttanut kuvaa. - ei tuntematon tilanne.
  • Puvun väri ei vastannut lähellekkään kuvan puvun väriä tai se oli kokonaan väärä. -     hyvin yleinen kommentti.
  • Puvun kankaasta irtosi väriä pukua pidettäessä.
  • Puku aiheutti ihottumaa.
  • Puku oli väärän mittainen mittatilauksesta huolimatta. - hyvin yleinen kommentti.
  • Annetut koot eivät pitäneet paikkaansa likimainkaan. - hyvin yleinen kommentti.
  • Puvun kirjailut olivat täysin tai hyvin erilaiset mitä kuvassa oli esitetty. - hyvin yleinen kommentti.
  • Puvun pääliosasta puuttui helmaompeleet kokonaan.
  • Ompeleet eivät kestäneet, puvun korsettiyläosa repeili korsettiosaa kiristettäessä. - hyvin yleinen kommentti.
  • Korsetin kaaret painuivat kankaan läpi ihoon.
  • Puvun tuet katkeilivat ja tulivat kankaan läpi.
  • Kuvissa nähdyt kauniit yksityiskohdat oli korvattu muovisilla halpakopioilla. - hyvin yleinen kommentti.
  • Likimain jokaiseen pukuun oli tarvittu yksi tai useampi korjausompelukerta. - hyvin yleinen kommentti.
  • Korjausompelua oli vaikeaa saada, se tuli kalliiksi tai puku oli korjausompelukelvoton. - hyvin yleinen kommentti.
  • Puku viivästyi, jäi tulliin tai jäi kokonaan saapumatta. - hyvin yleinen kommentti.
  • Pukuja postitetaan lituskaisina. Puku on mennyt rikki kuljetuksessa.
  • Pukujen silittäminen ja suorasta tehdastoimituksesta johtuva muu huolto on asiakkaan vastuulla. Materiaali ei kestänytkään silitysrautaa (pesulan mukaan se olisi pitänyt höyryttää), silittäminen on ylipäätään työlästä, puvuissa on runsaasti irtolankoja. - hyvin yleinen kommentti.

Myös onnistuneita kauppoja löytyy eikä ole syytä epäillä, etteikö tyytyväisiäkin asiakkaita löydy. Huomatkaa kuitenkin, että keskustelufoorumeilla kuka tahansa voi kertoa tilanneensa sen täydellisen puvun loistavalla palvelulla. Siis myös liikkeen omistaja tai sen työntekijä.

Kun ihastut siihen kuvankauniiseen pukuun, varmista että kuvan kaunis puku on sama sekä kuvassa, että päälläsi. Onko sinulla varaa tarvittaessa toiseen pukuun? Oletko niitä, jotka uskaltavat ottaa riskin?

Liikkeestä vai verkkokaupasta?

Kaikki tuotemerkittömät puvut eivät ole
huijausta tai huonovalmisteisia. Varmista kuitenkin mitä sinulle myydään, millaisen takuun yritys sinulle tarjoaa ja millaiset palautus- ja vaihto-oikeudet sinulla on.
    Muussa tapauksessa saatat pettyä. Entä jos se ei ole sitä miltä se näytti? Jos se ei sovi lainkaan päällesi? Älä osta pukua pelkän kuvan perusteella ellet ole valmis ottamaan riskiä sen suhteen - edes Suomessa. Halvasta puvusta voit tulla kallis.


Hääpuvun tilaaminen ulkomailtahaasuunnittelu 2

Sanonta siitä, että jos joku näyttää liian hyvältä ollakseen totta, ei ole totta, pitää paikkansa tässä asiassa hyvin. Usein puku tilataan ulkomailta edullisemman hinnan toivossa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että postimyyntipuku ei välttämättä istu riittävän hyvin, jolloin hintaa nostaa myöhemmät muokkaukset jos ylipäätään löytää ompelimon, joka suostuu muokkauksia tekemään. Palautusoikeudet ovat olemattomia jos niitä ylipäätään on. Hintaa nostaa myös postituskulut, verot ja tullausmaksut, jotka voivat helposti yhden puvun kohdalla nousta useaan sataan euroon.
Suomeen maksettavan veron määrään vaikuttaa mm. maa josta tuote tilataan, tilattavan tuotteen alkuperäismaa (valmistuspaikka) ja tuotteen hinta. Keskimäärin veroa maksetaan esim. Amerikasta tilattavasta, siellä valmistetusta hääpuvusta n.12% + 23% alv. Tulli ja arvonlisävero maksetaan koko tilauksen summasta rahteineen ja vakuutuksineen. Jos koko tilauksen summa kaikkineen on 1000 EUR, maksetaan siitä ensin veroa ja muita kuluja n. 380 EUR.
Tuonti EU:n ulkopuolelta
Muusta kuin EU-maasta tuotava tavara on tullattava, vaikka tuoja olisikin yksityishenkilö. Kun rahdinkuljettajalta (esimerkiksi Posti) on saatu ilmoitus tavaran saapumisesta ja noutopaikasta (esimerkiksi postipaketteja luovuttava tullitoimipaikka), tavarasta on annettava Tullille tulli-ilmoitus.
Tarvittavat lomakkeet ja täyttöopastuksen saa Tullista.
Tulli-ilmoitukseen on liitettävä kauppalasku. Kauppalaskun saaminen tullausta varten on yksi niistä asioista, joita on painotettava myyjälle Internet-tilausta tehtäessä.
Myös Internet-huutokaupoista ostetuista tavaroista pitää olla kauppalasku.

Tavaran maahantuonnin perusteella kannetaan yleensä tullia ja arvonlisäveroa. Asiakkaan on Tullin rekisteröityjä asiakkaita lukuun ottamatta maksettava tulli ja verot, ennen kuin hän saa tavaran haltuunsa. Maksuvälineiksi käyvät käteinen ja pankkikortti. Asiamiestä, esimerkiksi huolitsijaa, voi käyttää tavaraa tullattaessa.
Joskus Posti tuo tavaran suoraan kotiin tai yritykseen, mutta tavara on silti ilmoitettava tullattavaksi, ellei esimerkiksi asiamies ole jo sitä tullannut tai ellei paketissa ole leimaa "tullivapaa".

Tulli on yleensä prosentuaalinen, ja tullin määrä vaihtelee tavaroittain. Tulliprosentit on ilmoitettu EU:n yhteisessä tullitariffissa. Tarkka tavarankuvaus on edellytys oikealle tariffoinnille ja siten oikeansuuruisen tullin määräämiselle. Tulli kannetaan tullausarvosta eli tavarasta tosiasiallisesti maksetusta tai maksettavasta hinnasta, johon on lisätty toimituskulut - lähinnä rahti ja vakuutus - yhteisön rajalle saakka.
Tulli voi olla alempi, tai tavara voi olla tulliton, jos tavara on valmistettu ja se myös tuodaan sellaisesta maasta, jonka kanssa EU:lla on tullietuussopimus, ja jos tavara kuuluu sopimuksen tavarakatteeseen. Etuuden saaminen edellyttää sopimuksen mukaisen alkuperäselvityksen esittämistä tullauksen yhteydessä. Esimerkiksi USA, Japani ja Taiwan ovat maita, joiden kanssa EU:lla ei ole sopimusta, joten näistä maista peräisin olevista tuotteista kannetaan aina tariffin mukainen tulli.

Arvonlisävero on yleensä 22 prosenttia. Arvonlisäveron perusteena tavaran maahantuonnissa on tavaran tullausarvo (ks. edellä), johon lisätään kuljetuskustannukset ja mahdollinen vakuutus ensimmäiseen Suomessa olevaan määräpaikkaan sekä maahantuonnista tullauksen yhteydessä valtiolle tai yhteisölle kannettavat verot, tullit, tuontimaksut ja muut mahdolliset maksut lukuun ottamatta arvonlisäveroa. Myös Suomen ulkopuolella maksettavat verot ja muut maksut sisällytetään veron perusteeseen.
Tavaroiden palautus myyjälle viimeistään kolmen kuukauden kuluessa niiden tullauksesta
Mikäli vastaanottaja haluaa jostain syytä palauttaa tilaamansa tavarat ja saada takaisin tavaroista kannetun tullin ja arvonlisäveron, hänen tulee ottaa yhteys Tulliin ennen tavaroiden lähettämistä takaisin.

Lisätietoja
Tarkempia tietoja antaa valtakunnallinen tullineuvonta.

OSTAISINKO INTERNET-KAUPASTA?
Lähde: www.tulli.fi

 

Internetistä on tullut suosittu kanava tilata tavaraa ulkomailta. Tässä ohjeessa kerrotaan asioista, jotka on syytä ottaa huomioon tilattaessa tavaraa ulkomailta Internetin välityksellä, vaikka Tullin kannalta tavaran tilaustavalla ei sinänsä ole mitään merkitystä. Nämä asiat pätevät pääosin muihinkin postimyyntiostoksiin ulkomailta. Ohjeessa ei käsitellä suoraan linjateitse Internetistä hankittuja henkisen työn tuotteita, esimerkiksi ohjelmia tai musiikkia, sillä niitä ei tarvitse tullata. Myös Kuluttajavirasto www.kuluttajavirasto.fi -> tietoa eri aiheista, on julkaissut Internet-kauppaa koskevia ohjeita.

Tuonti EU-maista
Lähes kaiken tavaran tilaaminen muista EU-maista eli Alankomaista, Belgiasta, Espanjasta, Irlannista, Isosta-Britanniasta, Italiasta, Itävallasta, Kreikasta, Luxemburgista, Portugalista, Ranskasta, Ruotsista, Saksasta ja Tanskasta on varsin vaivatonta. Toisesta EU-maasta lähetetyt tavarat myydään yksityishenkilölle arvonlisäverollisina, joten arvonlisäveroa ei Suomessa enää peritä.

Tuonti EU:n veroalueen ulkopuolisilta alueilta
EU:ssa on alueita, jotka eivät kuulu sen veroalueeseen. EU:n veroalueeseen kuulumattomilta alueilta tuotavat tavarat on tulliselvitettävä ja niistä on maksettava arvonlisävero, kun ne tuodaan EU:n veroalueelle. EU:n veroalueen ulkopuolisia alueita ovat:

Saksa: Helgolandin saari ja Büsingenin alue
Espanja: Ceuta, Melilla ja Kanarian saaret
Italia: Livigno, Campione d´Italia ja Luganojärven Italialle kuuluvat vesialueet
Kreikka: Agio O´ros eli Mount Athos
Iso-Britannia: Kanaalisaaret
Ranska: merentakaiset departementit
Suomi: Ahvenanmaan maakunta.

Vaatekoot

Suomi = Engl = USA

38 = 8 = 6
40 = 10 = 8
42 = 12 = 10
44 = 14 = 12
46 = 16 = 14
48 = 18 = 16
50 = 20 = 18

Kuvat: BigStockPhoto, Shutterstock

 
A piece of advice

Dresscode

Take good care of your clothes

Always hang your jacket on a special jacket hanger, which is a hanger which is a little wider than other hangers, so that your jacket will keep its tailored shape.

If your jacket has become wrinkeled, hang it in the bath room while you shower or outdoors so that you get a little moisture into the wool. This will help to soothen the wrinkles.

Don´t sit in the car with your jacket on. Heat and pressure will make it more difficult to get it nice and smooth again.

Never iron directly on your suit, jacket or trousers. Use only steam, otherwise your garment will loose the tailor


Find the latest bookmaker offers available across all uk gambling sites - Bets.Zone - UK Gambling Websites Use our complete list of trusted and reputable operators to see at a glance the best casino, poker, sport and bingo bonuses available online.